Quattro's Legendarische Voorsprong door Techniek

July 27, 2025

Het is alweer 45 jaar geleden dat Audi op de autosalon van Genève de wereldpers verraste met de Quattro. Dat was een ogenschijnlijk bescheiden, sportief gestileerde Audi 80 coupé, echter met vierwielaandrijving en een nieuwe 200 pk sterke 5-cilinder turbomotor. Zelfs insiders konden toen niet vermoeden dat deze Quattro een revolutionaire wegbereider was binnen de auto-industrie. Daarmee vervulde Audi-baas (en Porsche-erfgenaam) Ferdinand Piëch de toekomstvisie van zijn merk: een structurele voorsprong door techniek.

Mensen als Jörg Bensinger (concept), Walter Treser (productie), Fritz Indra (turbomotortechniek) en Martin Smith (design) stopten al hun kennis en creativiteit in de ontwikkeling van het model dat tussen 1981 en 1986 de internationale rallysport op zijn kop zette. De standaard Quattro had met 200 pk al behoorlijk fut in het vooronder, maar de rally-afdeling deed er met nog eens 100 pk extra een zó groot schepje bovenop dat in 1982 de Française Michèle Mouton met een Audi Quattro de eerste vrouwelijke autosportwereldkampioen werd.

Binnen de kortste keren namen andere fabrikanten Audi's idee van vierwielaandrijving voor rallywagens over, vooral omdat in 1984 het zogenaamde Groep B-reglement voor rallywagens bijna onbeperkte technische vrijheden bood. Naast de in aantallen gelimiteerde Audi Quattro Sport, vanwege diens afmetingen ook wel Kurz Quattro genoemd, stapten ook Peugeot, Austin-Rover en Lancia met vierwielaangedreven modellen in de race. Daarmee braken de wildste en meest spectaculaire jaren voor de rallysport aan, met voor de Audi Kurz Quattro een motorvermogen van wel 400-450 pk en bijna beangstigende prestaties. De even getalenteerde als legendarische Walter Röhrl scoorde met dit technische meesterwerk in 1985 opnieuw een wereldtitel voor Audi. Maar na een fataal rallyongeluk in 1986 werd dat Groep B-reglement alweer verboden.

Daarna trok Audi zich geleidelijk uit de rallysport terug om zich voor te bereiden op een nog succesvollere carrière in de 24 uursrace van Le Mans. Maar de naam Quattro leeft tot op de dag van vandaag voort in verschillende Audi-modellen met sportieve aspiraties.

Tijdens Wheels Mariënwaerdt 2025 vieren we de 45e verjaardag van de Quattro uitgebreid met een prachtige display van diverse unieke auto's.

Bestel tickets voor
Wheels Mariënwaerdt 2025

tickets