Iedere Nederlander met een kloppend autohart kent de naam Spyker. Die bekendheid komt door herinneringen aan oldtimers uit een ver verleden tot de sportwagens van het merk dat in 1999 uit de as herrees.
De oorsprong van de naam en de activiteiten gaat echter terug tot 1880. In dat jaar namen de ambitieuze broers Hendrik-Jan en Jacobus Spijker uit Hilversum de koetsenmakerij van hun vader over en besloten kwaliteitsrijtuigen te gaan produceren. Dat was een succes, want de reputatie van Spijker groeide snel. Uiteindelijk werden hun luxe koetsen zelfs in het verre Nederlands-Indië verkocht.

Nog geen twintig jaar na de oprichting bereikte hun faam een dubbele mijlpaal. In 1898 kregen zij niet alleen de eervolle opdracht voor de bouw van de legendarische Gouden Koets, die in 1901 het huwelijkscadeau van de Amsterdamse bevolking was voor de toen 21-jarige koningin Wilhelmina. De gebroeders stortten zich namelijk ook op het nieuwe fenomeen: de automobiel. Met een luxe koetswerk voor een technisch aangepaste Benz, voorzien van luchtbanden, betraden zij in 1898 de snelgroeiende automobielmarkt.
Met grote ambities bouwden zij aan de Amsteldijk de moderne fabriek ‘Trompenburg’ voor de serieproductie van auto’s. Voor een betere leesbaarheid in exportlanden veranderden de gebroeders de spelling van Spijker in Spyker, met een Y. In 1903 presenteerde Spyker in Parijs een wereldprimeur: de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en vierwielaandrijving. Een jaar later werden alle Spyker-modellen universeel herkenbaar aan een ronde radiateur. Het succes werd bevestigd in 1907, toen een Spyker deelnam aan de monstertocht van Peking naar Parijs.

In diezelfde periode sloeg het noodlot toe. Medeoprichter Hendrik-Jan Spijker verdronk tijdens een scheepsramp bij Hoek van Holland, waarna de fabriek failliet ging. De goede reputatie was echter aanleiding voor een snelle doorstart met vernieuwde techniek en modellen. Het Koninklijk Staldepartement bestelde enkele luxe Spyker-automobielen voor Hare Majesteit en een nieuwe directie richtte zich zelfs op de vliegtuigbouw.
Met de kwalitatief hoogstaande C4 betrad Spyker vanaf 1920 het meest prestigieuze segment van de automarkt. Dat en zelfs een werelduurrecord op de Engelse racebaan van Brooklands waren echter geen garantie voor succes. In 1925 moest Trompenburg de fabriekspoorten sluiten.

Herinneringen aan de glorierijke dagen van Spyker leefden echter voort. Ze inspireerden zakenman Victor Muller in 1999 tot de wedergeboorte van het merk met een exotische supersportwagen. Ook dat project haalde de eindstreep niet. Desondanks rechtvaardigt de nalatenschap van Jacobus en Hendrik-Jan Spijker, vliegtuigpionier Henri Wijnmalen en Victor Muller de viering van een historisch 145-jarig jubileum van Spyker op Mariënwaerdt.
Tijdens Wheels Mariënwaerdt 2025 toont Spykerenthusiast een unieke collectie aan Spykers uit het Victor Muller tijdperk:
- Spyker C8 Spyder #001 (eerste auto uit 2000)
- Spyker C8 Spyder #145
- Spyker C8 Laviolette #187
- Spyker C8 Spyder #210
- Spyker C8 Double 12S #101
Daarnaast zal er ook een prachtige collectie aan klassieke Spykers te bewonderen zijn:
- Spyker Coureuse # 206 1895 (Rijtuig)
- Spyker Double Pheaton 15/22 1906
- Spyker Double Pheaton 20/28
- Spyker C1 Aerocoque 1919
- Spyker C4 Torpedo 1921